Sunday, November 28, 2010

Fredag förmiddag

Ja, nu är det tyvärr bara att konstatera att det är vägar man får hålla sig på om man vill ut och trampa. Jag kunde dock inte hålla mig från att utforska banvallen, som jag vet inte plogas, i fredags. Den såg fin ut till en början men i höjd med Tysslinge-sjön har vinden fått jobba fritt och blåst upp enorma snövallar som blev lite jobbiga när de var hundra meter långa... Idag, söndag, när det har fallit än mer snö, så får jag föra banvallen till protokollet som icke cykelbar. Jag ogillar kommunens beslut att inte ploga den. Någon borde göra något.

Min tur bar iväg mot Fjugesta och det gick hyfsat tills jag vände runt och insåg att jag haft vinden i ryggen. Oj vilken skillnad det var att ta den isande rakt i ansiktet. Men hem kom jag efter 52 km vintervägar.

7 comments:

  1. Ja nu kam man nog glömma skogsåkning ett tag framöver

    ReplyDelete
  2. Det är med sorg i mitt hjärta som jag konstaterar detsamma...

    ReplyDelete
  3. Här i "norr" är det inte så mycket snö, skogscykling borde vara möjlig (om man inte var sjuk och tyckte att -17°C är lite väl kallt).

    ReplyDelete
  4. I onsdags var banvallen faktiskt plogad hela vägen till Garphyttan. Men tyvärr så tog det nog inte många timmar innan snön och blåsten hade återställt den i icke cyklingsbart skick.
    Frågan är om det var en engångsföreteelse att den var plogad eller om det kommer hända fler gånger i vinter.
    /Thomas J

    ReplyDelete
  5. Snörapport från banvallen:
    Nyplogad måndag kväll. Undrens tid är inte förbi.

    ReplyDelete
  6. Du får starta en plogblogg för banvallen Thomas.

    /Mattias F

    ReplyDelete
  7. Haha, fan avd bra med rapporter Thomas! Det verkar ju hoppfullt att någon plogar vallen! Undrar om det är kommunen som ändrat sig eller om någon lokal bonde spontanplogar lite... Eller är det Ola som tjuvåker med Lundbergaren?

    ReplyDelete