Snabblås till XTR-hjulen. Vikt: 122 gram. Det kan jämföras med de superlätta KCNC som jag köpte i mars förra året; 45 gram. Och då ersatte jag ett par Fulcrum på 144 gram. Men nu har ju jag KCNC-lås endast baktill, eftersom den nya framgaffeln inkluderar en 15 mm-axel, och tillika snabblås. Jaha, vad väger det då, undrar du. 95 gram svarar jag. Och då blir det lite matematik. Jag vet inte vad endast det bakre KCNC-låset väger men jag gissar på 25 gram. Det plus tjockaxeln ger då 120 gram och då är det i stort sätt utjämnat. Men allt handlar inte om vikt, så klart. Min cockpit är ju galet stabil med den feta axeln och XTR-låsen i sin tur ska ju vara extremt stabila och driftsäkra, de låser bra. Ja då vet du. Visst var det spännande?
Tjockaxel ger generellt en lättare gaffel, kanske även lättare nav...
ReplyDeleteJa det är sant, jag plockade ju ur nå't ur navet och satte i ett par "spacers", har inte dykt in i vikterna där men totalt sett var ändå Fox-gaffeln tyngre än SID:en, men som sagt, STYVHETEN... :)
ReplyDelete