Friday, January 14, 2011

Allt om mina snabba släpp

Snabblås till XTR-hjulen. Vikt: 122 gram. Det kan jämföras med de superlätta KCNC som jag köpte i mars förra året; 45 gram. Och då ersatte jag ett par Fulcrum på 144 gram. Men nu har ju jag KCNC-lås endast baktill, eftersom den nya framgaffeln inkluderar en 15 mm-axel, och tillika snabblås. Jaha, vad väger det då, undrar du. 95 gram svarar jag. Och då blir det lite matematik. Jag vet inte vad endast det bakre KCNC-låset väger men jag gissar på 25 gram. Det plus tjockaxeln ger då 120 gram och då är det i stort sätt utjämnat. Men allt handlar inte om vikt, så klart. Min cockpit är ju galet stabil med den feta axeln och XTR-låsen i sin tur ska ju vara extremt stabila och driftsäkra, de låser bra. Ja då vet du. Visst var det spännande?

2 comments:

  1. Tjockaxel ger generellt en lättare gaffel, kanske även lättare nav...

    ReplyDelete
  2. Ja det är sant, jag plockade ju ur nå't ur navet och satte i ett par "spacers", har inte dykt in i vikterna där men totalt sett var ändå Fox-gaffeln tyngre än SID:en, men som sagt, STYVHETEN... :)

    ReplyDelete