Saturday, June 18, 2011

Tajtare

Igår tog jag tag i projektet korta bromsslangar, som jag skjutit på sedan de nya bromsarna kom på i mars. Ungefär så här gick det till.

Ett par nya klämringar och nipplar, från Norra cykel.

Dra ur lite bromsvätska.

Lossa kopplingen.

Änden på slangen, med ej återanvändbar ring och nippel.

Och här har vi själva avkortningen.

På med ny klämring och ny nippel, den senare bankades in med hammare.

Sedan skruvas allt ihop, i med ny bromsvätska, systemet luftas, gör samma sak med den andra bromsen och vips så har vi sparat 10 gram på en lite vettigare dragning av bromsslang.

5 comments:

  1. Bra johan! Men osnygga verktyg. Sschiftnöckel...
    Själv kortade jag slangarna innan bromsarna fastnade på hojjen och dessutom utan att lufta. (Hade ingen olja...) men bakslangen vart lite väl kort... Skit samma! Nu ett par dagar senare har luften försvunnit! Bra Sjhimano!

    ReplyDelete
  2. O du har väl räknat ut tidsvinsten på detta gramjagande? Hur mycket mindre tjejpisk av Lisa kommer det att bli på Mörksuggejakten?

    ReplyDelete
  3. Det är inte de 10 grammen färre som gör att det går fortare, det är den mentala effekten av att ha en snygg och tajt cockpit... Gör minst 5 min per mil.

    ReplyDelete
  4. Fyllde du slangsnuttarna med olja innan du vägde dem? Du minskade ju även oljevolymen på nedkortningen.

    Den största vinsten ligger nog ändå i den aerodynamiska förbättringen.

    Är man försiktig och har tur kan man kapa slangarna utan att lufta.

    ReplyDelete
  5. Tobbe: 1. Nej. 2. Förmodligen. 3. Vill inte chansa! :)

    ReplyDelete