Friday, May 21, 2010

Kedjevård

Tips: två kedjor! En på cykeln (jorå) och en liggandes, rengjord och oljad, redo att användas. Första bilden är en sådan kedja, som jag la på efter Billingeracet. Så ser den ut redan efter en tur runt markabanan. Bild nummer två är kedjan som jag körde Billingen med, och den kedja som suttit på hela säsongen. Så här gjorde jag rent den (effektiv tid 15 min):
  1. Torka av kedjan med papper som inte luddar.
  2. Tops mellan länkarna för att ta bort skit som fastnar där.
  3. Lägg kedjan i en glasburk med en maskindisktablett.
  4. Häll på kokhett vatten. Sätt på locket på burken.
  5. Låt stå i ett par timmar, skaka om då och då.
  6. Sedan skrubbar jag kedjan med en gammal tandborste.
  7. Sköljer av i varmt vatten.
  8. Torkar.
  9. Oljar varje länk med Finish Line Wet.
  10. Lägger i en plastpåse. Klart!


6 comments:

  1. Somliga skulle hävda att maskindiskmedel är frätande och därmed dåligt för den rostskyddande beläggningen, men jag är inte en av dem... :)

    Jag kör tre kedjor på samma sätt, byter var ~30:e timme och gör rent alla tre när de åkt ett varv. Kassett och klingor håller mycket längre av det. Kedjelås är ett måste.

    ReplyDelete
  2. Tänk jag anade att du skulle kommentera detta inlägg! ;) Jag har ju läst spaltmeter i ämnet på happy där även du bidragit med knep osv. Jag provade Biltemas bio-avfettning som räckte till en kedja och kostade 50 kr och funka sådär. En maskintablett kostar under kronan. Den får slipa lite rostskydd om den vill... :)

    ReplyDelete
  3. Helt rätt, avkomplicera mekandet och trampa mer. Det låtsas jag är min paroll, egentligen varken mekar eller cyklar jag. Men jag tycker mycket. :D

    Jag kör med vanligt yes handdiskmedel och tandborste, inga tops.

    ReplyDelete
  4. Förresten kan man spara avfettningen när man är klar, då räcker det till klart mer än en tvätt. :)

    ReplyDelete
  5. Jo men den såg ju så svart ut då...

    ReplyDelete
  6. Ja, men låt den stå ett tag så sjunker smutsen till botten. :)

    Ordverifiering: gulla så *kille-kille-kill*

    ReplyDelete