Thursday, October 13, 2011

Grus i maskineriet

Shimano kan inte vara nöjda med den här typen av lager. De äter ju grus, sand, vatten och annan skit. Inte konstigt att de ger upp så snabbt. Nu har jag tryckt i två nya, får se hur länge de håller. Ett irriterande knakljud försvann i och med bytet, hoppas att det var de gamla lagren som knarrade. Ibland försvinner ljudet och kommer tillbaka, nu får det hålla sig borta.

Men det var egentligen en annan sak som föranledde lagerbytet. Du ser den där ringen på bild två, den inplastade saken till vänster. Det är en ganska väsentlig distans som jag råkade skicka med mitt gamla vevparti, när jag sålde det. Så kan det gå, men nu är allt nytt och fräscht i alla fall.


4 comments:

  1. Jag fettar om mina lager, fast det "inte" går. Det är samma skit med andra fabrikat av den där modellen.

    ReplyDelete
  2. Jag har inte lyckats ta mig in i dessa med höljet i återanvändbart skick. Har du samma modell?

    ReplyDelete
  3. Inte exakt samma. På ett annat fabrikat bröt jag bort yttre plasten så lagret blev helt exponerat. Tätningen gick därmed från usel till obefintlig men å andra sidan blev det lätt att fetta om. ;)

    ReplyDelete