Sunday, November 27, 2011

Skaffat mörkerseende

Efter flera månader av efterforskningar hoppas jag nu ha hittat den allra bästa regnjackan. Valet föll på Altura Night Vision Evo, förmodligen den bästa pendlarregnjackan i världen, åtminstone enligt engelsmännen. Jag ska också ha den främst för att jobbåka. Den har inte den där tajta cykelskärningen utan kan även funka vid sidan av cykeln. Lite casual, som vi brukar säga.

Jag våndades länge över färgvalet men fegade ur och tog en svart till slut. Jackan visar dock sin bästa sida först efter mörkrets infall när alla reflekterande detaljer lyser upp, kolla bilderna (bild 3 och 4 är tagna med blixt). Baktill finns även ett kardborrefäste där den medföljande ljusstickan kan tryckas fast för att ge ett fast eller blinkande rött sken.

Varför valde jag den här jackan? Den uppfyllde alla mina krav, som var:
  • Starkt vattenskydd som andas
  • Flera lager
  • Bra ventilation (ventilerar i ryggen samt dragkedjor på varje sida)
  • Ryggficka och framfickor
  • Bra synlighet (i mörker eftersom jag tog den svarta)
  • Inga klassiska kardborrar i ärmarna som sliter sönder kläder
  • Fungerar både på och av cykeln.
Dessutom finns en huva att köpa till, som jag förstås gjorde. Nackdelar då? Den är aningens kort i ärmarna, jag hade önskat lite mer längd. I övrigt är jag bara nöjd än så länge, med mitt första plagg från Altura.






No comments:

Post a Comment